Alipaino ja Triathlon treenaaminen

Olen koko ikäni ollut alipainoinen. En paljoa – mutta just sen verran että jään alipainoiseksi. Olen tottunut siihen että aina kun minun pituus ja paino kysytään (lääkärikäynnillä, terveydenhoitajalla tms) niin kuulen tutun saarnan siitä kuinka olen alipainoinen ja kuinka minun tulisi syödä enemmän. Tämä oli siis tilanne ennen kuin aloin treenaamaan Triathlonia varten eli about viimeiset 30 vuotta.

Nyt sitten olen päättänyt tähdätä ensi kesänä puolikkaalle Triathlonille, joka jo ilman paino-ongelmaa aiheuttaa urheilijalle ruokavaliollisesti harmaita hiuksia. Kaikki tapaamani Triathlonistit ovat tarkkoja ellei jopa neuroottisia omasta ruokavaliostaan kukainenkin mistäkin syystä. Minulla on taas yksi ainoa huoli – mie en saa laihtua piste!

Alla olevassa kuvassa on Polarin sivuilla laskettu painoindeksi, mun indeksi on 18,4 joka jää just alipainon puolelle kun itsensä saa lukea normaalipainoiseksi 18,5 arvolla. Se mikä tässä ärsyttäää – on se että suurimman osan ajasta mie painan 45kg enkä 47kg. Juuri ennen kuin aloitin treenaamisen, olin polvivamman takia pitkässä treenikiellossa jonka aikana sain 2kg painoa lisää. Mikä todellakin on tervettullutta ja toivon mukaan pysyy.

Painoindeksi

Kysymys kuuluu, mitä mie syön nyt ettei paino lähde laskuun? Vastaus on yksinkertainen – ihan tavallista kotiruokaa.  Mie uskon siihen että syömällä ihan tavallisesti, ilman mitään kikkailua keho saa tarvittavat rakennusaiheet niin polttoaineeksi kuin lihasten rakennusaineeksi. Uskon siihen että kun syön monipuolisesti ja terveellisesti sekä tarpeeksi usein painoni pysyy vakiona. Minulla ei ole kiinnostusta lähteä kikkaileen ja laskemaan piirun tarkasti mitä suustani alas laitan. Mua ei koskaan ole kiinnostanut semmoinen, enkä usko että ihan hetikkään kiinnostaa. Syön sitä mitä tekee mieli ja sillä hyvä.

 

Olen kyllä miettinyt että jos lähtisi syömään ns. ateriankorvikkeita ruokien välissä, jota olen joskus juonut siinä toivossa että painoa tulisi lisää. Kuitenkin noiden ateriankorvikkeiden nassuttaminen ei tunnut yhtään hyvältä idealta. Ne tuntuu jotenkin epäluonnollisilta. Enkä edes tiedä onko niistä ja niiden terveysvaikutteista tehty mitään oikeata tieteellistä tutkimusta. Mie en todellakaan halua kaataa suustani alas mitään niin keinotekoista kuin ateriankorvikkeet näkemättä tuotteista kunnollista dokumenttia/tutkimusta niiden terveysvaikutteista.

Olen siis keskittynyt siihen että syön aamupalan, reippaita välipaloja, kunnon lounaan, lisää välipaloja, päivällisen, välipaloja ja iltapalan. Välipalat on olleet milloin mitäkin, hedelmiä, pähkinöitä, jugurttia, pilttiä jne.

Näin ainakin 3 viikon otannalla, olen päässyt tavoitteeseen. Vielä ei  paino ole lähtenyt tippumaan.

Paino on siis pysynyt samana, mutta olen kyllä huomannut että rasvaa on hieman lähtenyt kehosta. Tämä sinäänsä on linjassa treenaamiseni kanssa, jossa treenataan matalalla sykkeellä, jolloin elimistö hyödyntää kehon rasvaa polttoaineena. Täytyy nyt vain tiukasti tarkkailla että treenit ei syö kaikkea rasvaa minun kehosta. Jos näin alkaa tapahtumaan, marssin samon tein naapurissa toimivan ravitsemusterapeutin juttusille ja laadin uuden suunnitelman, jotta pysyn ns. normaali painoisena ja normaali rasvaisena.

 

 

 

 
4 kommenttia kohteessa “Alipaino ja Triathlon treenaaminen
  1. Outi Kalska kirjoitti:

    Sä Ansku (oletan että tää oli Anskun kirjoitus) näytät fantastisen upealta…kateus sun kropasta kieltämättä hieman varjostaa muuten vilpitöntä ihailua:) Omat mitat 158/63 ja mielelläni itseni normipainoiseksi, mitä nyt vähän ekstraa tasaisesti joka puolella. 58 kg olen mielestäni ”hoikka” ja parikymppisenä laihduin 52 kg:hen joka oli ”ennätys”. Nyt synnytyksen jälkeen pääsee varovasti taas treenaamaan, ja kyllä liikunta maistuukin :) Sun treenikalenteri on kova joten tsemppiä ja iloa liikuntaan! Antaa meille taviksillekin puhtia talveen :)

    • Ansku kirjoitti:

      Moi Outi, kiitos kommentista! Kyllä – tämä on Anskun (eli minun) juttu. Kroppakateutesi huvitti ja lämmitti samaan aikaan mieltäni. Yhdyn ehdottomasti sinun mielipiteeseesi – sinä olet hoikka ja vielä lisäyksellä erittäin kaunis nainen! Nämä painoindeksit on kyllä aika jänniä juttuja. Ihminen joka on täysin sopusuhtainen joka suunnasta, saattaa indeksin mukaan olla ylipainoinen tai taas alipainoinen. Itse en ole koskaan ottanut indeksiä mitenkään vakavasti, mutta olen kyllä kuullut asiasta jokaiselta lääkäriltä tms. taholta. Tiedostan kuitenkin olevani hoikka ja siksi olen nyt tarkkailut todella tarkkaan kehoa, koska tiedän että jos lähden tästä laihtumaan – kroppani ei missään nimessä kaunistu, se kuihtuu. Kuihtuneesta ja riutuneesta kropasta on kauneus kaukana.

      Ihanaa jos mun treenaaminen tsemppaa ja antaa puhtia. Minulle tästä treenaamisesta kertominen, kirjoittaminen ja puhuminen antaa puhtia ja uskoa siihen että minä pystyn tähän!

  2. Riikka kirjoitti:

    Olisi mielenkiintoista kuulla, että oletko huomannut / tuletko huomaamaan treenauksen myötä, että ruokahalusi kasvaa (oletettavasti kulutuskin on kasvanut/kasvaa). :)

    • Ansku kirjoitti:

      Moikka Riikka,
      Hyvä kysymys ja havainto. Voisin tästä kirjoitella enemmänkin jossain vaiheessa. Kyllä se vaan niin on, että kun kulutus lisääntyy, keho polttaa enemmän ja sitä myötä se myös haluaa enemmän. Ja kehon haluaminen lunnollisesti näkyy nälkänä. Kasvavissa määrin on nälkä ja todella paljon saa syödä välipaljoja ja juoda että kroppa pysyy tyytyväisenä. Veden puutteen tuntee huulien kuivumisena ja suun karheutena. Ruoan puute taas näkyy nälkänä. Olen kyllä yrittänyt syödä koko ajan tasaisesti, että nälkää ei pääsisi syntymään, mutta vielä en ole ihan onnistunut tavoitteessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ravinto

Triathlonia varten treenataan todella paljon ja suunnitellusti. Tiukka treeni vaatii todella paljon keholta  jonka vuoksi yksi tärkeimmistä asioista, josta triathlonistin tulee huolehtia on ravinto. Elimistöllä on kaiken aikaa oltava tarpeeksi ravintoa jaksamisen ja elimistön palautumisen kannalta.